Про затвердження Програми розвитку земельних відносин та містобудівної діяльності на території Новоолександрівської сільської територіальної громади Дніпровського району Дніпропетровської області на 2024-2028 роки
Відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України», «Про охорону земель», «Про оцінку земель», «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про землеустрій», «Про Державний земельний кадастр», враховуючи висновки та рекомендації постійної комісій сільської ради з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку, Новоолександрівська сільська рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Програму розвитку земельних відносин та містобудівної діяльності на території Новоолександрівської сільської територіальної громади Дніпровського району Дніпропетровської області на 2024 – 2028 роки згідно з додатком 1.
2. Затвердити Заходи по виконанню Програми розвитку земельних відносин та містобудівної діяльності на території Новоолександрівської сільської територіальної громади Дніпровського району Дніпропетровської області на 2024 – 2028 роки згідно з додатком 2.
3. Оприлюднити дане рішення на офіційному веб-сайті Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області.
4. Рішення набирає чинності з дня його офіційного оприлюднення.
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію сільської ради з питань містобудування, будівництва, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища.
Сільський голова Олександр ВІЗІР
с. Новоолександрівка
21 березня 2024 року
№ 3688-42/VІІІ
Додаток 1
до рішення сільської ради
від 21.03.2024 № 3688-42/VІІІ
ПРОГРАМА
розвитку земельних відносин та містобудівної діяльності на території
Новоолександрівської сільської територіальної громади Дніпровського району Дніпропетровської області
на 2024 – 2028 роки
с. Новоолександрівка
2024 рік
1. Визначення проблеми, на розв'язання якої спрямована Програма Земельна реформа в Україні є важливою складовою частиною загальнодержавних реформ, які здійснюються у зв’язку з переходом економіки держави до ринкових відносин.
Проведення земельної реформи пов’язане зі зміною форм власності, перерозподілом земель, збільшенням кількості землекористувачів і власників землі, що потребує виконання великої кількості обґрунтувань, технічних розрахунків, виготовлення картографічних матеріалів, юридичного посвідчення прав на земельні ділянки, державної реєстрації і вимагає як законодавчої, так і нормативної на місцевому рівні, баз, а також бюджетного фінансування.
Головне завдання, яке постає перед Новоолександрівською сільською територіальною громадою, в особі виконавчих органів Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, полягає в тому, щоб за допомогою правових норм, фінансово-економічних важелів забезпечити проведення робіт із землеустрою, створити автоматизовану геоінформаційну систему обліку даних про власників землі і землекористувачів, у тому числі на умовах оренди, про напрямки і структуру використання земельних ресурсів, підвищити відповідальність усіх суб’єктів господарювання на землі за її раціональне використання, повноту та своєчасність здійснення платежів за землю.
Згідно з даними державної статистичної звітності по Новоолександрівській сільській територіальній громаді Дніпровського району Дніпропетровської області станом на 01 січня 2023 року облікована загальна площа земель становить 22395,2296 га. З них в Державному земельному кадастрі зареєстровано: земель державної власності – 6595,7668 га; земель комунальної власності – 1734,2866 га; земель приватної власності 10358,227 га.
За роки незалежності в Новоолександрівській сільській територіальній громаді виконано значний обсяг робіт з реформування земельних відносин, внаслідок чого зміни у цих відносинах набули необоротного характеру. Проте кінцевої мети економічно ефективного, екологічно безпечного та відповідним чином зареєстрованого використання землі не досягнуто.
У зв’язку зі зміною законодавства, територіальним громадам передані повноваження щодо розпорядження землями, які розташовані за межами населених пунктів, у зв’язку з чим кількість земель комунальної власності збільшилась.
Також, важливою складовою сталого розвитку земельних відносин є розроблення містобудівної та землевпорядної документації, необхідної для передачі земельних ділянок комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб.
2. Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування щодо необхідності її розв’язання програмним методом
Ситуації, що склалася у сфері земельних відносин в Новоолександрівській сільській територіальній громаді, насамперед сприяє відсутність:
– зваженої та послідовної державної політики щодо комплексного розвитку земельного законодавства та чітких механізмів його реалізації;
– ефективної системи фінансово-економічного і землевпорядного механізму регулювання земельних відносин та землекористування, фінансування здійснення землеустрою.
Крім того, з початку проведення земельної реформи мала місце недооцінка складності масштабів і специфіки зміни земельних відносин у ході проведення економічних реформ поряд із реформуванням відносин власності на майно та запровадженням нових організаційно-правових форм господарювання.
Враховуючи зазначене, існує нагальна потреба у розробленні та прийнятті Програми розвитку земельних відносин та містобудівної діяльності на території Новоолександрівської сільської територіальної громади Дніпровського району Дніпропетровської області на 2024-2028 роки (далі – Програма).
3. Мета та цілі Програми
Метою Програми є проведення, з урахуванням місцевих особливостей, державної політики, спрямованої на збалансоване забезпечення потреб населення і галузей економіки у земельних ресурсах, раціональне використання та охорону земель, збереження ландшафтного і біологічного різноманіття, створення екологічно безпечних умов для проживання населення і провадження господарської діяльності, підвищення інвестиційної привабливості Новоолександрівської сільської територіальної громади.
Основними цілями Програми є:
– забезпечення сталого розвитку землекористування, сприяння розв'язанню екологічних та соціальних проблем територіальної громади;
– пріоритет вимог екобезпеки у процесі використання земель, раціональне розміщення та оптимальне забезпечення земельними ресурсами виробничих сил та громадян;
– розроблення схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектів землеустрою щодо встановлення прибережних захисних смуг та водоохоронних зон;
– проведення інвентаризації земель/земельних ділянок Новоолександрівської сільської територіальної громади;
– проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Новоолександрівської сільської територіальної громади;
– розроблення технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок на території Новоолександрівської сільської ради;
– розроблення комплексного плану просторового розвитку території Новоолександрівської територіальної громади, генеральних планів населених пунктів, детальних планів території;
– розроблення проектів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць Новоолександрівської територіальної громади та громади в цілому;
– виготовлення та оновлення топографо-геодезичних та картографічних матеріалів на територію громади в цілому (1:10000) та на населені пункти (1:2000);
– запровадження системи контролю з укладання договорів оренди та своєчасності плати за землю;
– подальший розвиток земельної реформи.
4. Шляхи і способи розв’язання проблем
4.1. Інвентаризація земель Новоолександрівської сільської
територіальної громади
Інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об'єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються не раціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Згідно з Порядком проведення інвентаризації земель, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від № 513 від 23 травня 2012 року об’єктами інвентаризації є територія адміністративно територіальних одиниць або їх частин, окремі земельні ділянки.
На теперішній час у населених пунктах є території, на яких необхідно першочергово провести інвентаризацію, а саме: вільні території промислових об’єктів, землі загального користування, зелені насадження, землі, що не використовуються або використовуються не раціонально.
У зв’язку з тим, що одним із основних джерел надходження коштів до місцевого бюджету є надходження від плати за землю, проведення інвентаризації земель комунальної власності сприятиме наповненню бюджету за рахунок сплати орендної плати та/або земельного податку за користування землею.
4.2. Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів
Статтею 1 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок – капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до статті 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі:
–визначення розміру земельного податку;
–визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності;
–визначення розміру державного мита при міні, спадкування та даруванні земельних ділянок згідно із законом;
–визначення втрат лісогосподарського виробництва;
–розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Статтею 18 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативно грошова оцінка земельних ділянок, які розташовані у межах населених пунктів проводиться незалежно від їх цільового призначення – не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Нормативна грошова оцінка населених пунктів Дніпрове, Червоний Садок, Ракшівка, Майорка не проведена, відповідно наявна законодавчо обумовлена потреба у проведення чергової нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.
Остання нормативна грошова оцінка земель частини населених пунктів Новоолександрівської сільської територіальної громади (селище Дослідне, с. Новоолександрівка, с. Братське, с. Дороге, с. Кам’янка, с. Старі Кодаки, с. Волоське) проведена у 2020 році, відповідно законодавчо обумовлена потреба у проведення чергової нормативної грошової оцінки земель населених пунктів після 2025 року.
4.3. Встановлення прибережних захисних смуг та водоохоронних зон вздовж річок і навколо водойм
Земельним та Водними кодексами України передбачено, що для створення сприятливого режиму водних об'єктів, попередження їх забруднення, засмічення і вичерпання, знищення навколоводних рослин і тварин, а також зменшення коливань стоку вздовж річок, морів та навколо озер, водосховищ і інших водойм встановлюються водоохоронні зони.
З метою охорони поверхневих водних об'єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм в межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги.
Зовнішні межі водоохоронних зон визначаються за спеціально розробленими проектами, а прибережні захисні смуги встановлюються за окремими проектами землеустрою.
Відсутність планово-картографічних матеріалів і невизначеність на місцевості меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг призводять до порушень земельного і водного законодавства при їх використанні. Так наприклад, створюються умови для незаконного ведення господарської діяльності у водоохоронній зоні та прибережній захисній смузі, самовільного зайняття земель водного фонду, використання земель не за цільовим призначенням, а у деяких випадках і на акваторії водного об’єкта. Внаслідок цього діяльність суб’єктів господарювання і громадян завдає значні збитки довкіллю, створює умови та сприяє забрудненню поверхневих вод і земель у межах зазначених територій, не проводяться природоохоронні заходи.
Для формування природоохоронних територій на землях Новоолександрівської сільської територіальної громади необхідно забезпечити проведення робіт із встановлення прибережних захисних смуг та водоохоронних зон водних об’єктів. Даний вид робіт є складовою частиною розробки комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади.
4.4. Розроблення містобудівної документації
В сучасних умовах зростає роль планування території як ефективного засобу державного регулювання її використання, яке забезпечує взаємоузгодження в цій сфері інтересів громадянина, суспільства та держави, центру і регіонів, галузей і адміністративно-територіальних одиниць.
Програма покликана вирішити проблемні питання стимулювання і розвитку сіл, раціонального використання земельних ресурсів та встановлення відповідного режиму забудови територій.
На теперішній час забезпечення містобудівною документацією сіл залишається достатньо складним, генеральні плани сіл Братське, Старі Кодаки, Волоське, Майорка, Ракшівка, Червоний Садок розроблені понад 30 років тому, тобто морально застаріли і потребують нового розроблення. Плани зонування територій та детальні плани територій взагалі відсутні, що є порушенням вимог Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Виконання завдань у сфері містобудівної діяльності, визначених Програмою, сприятиме поліпшенню інвестиційного клімату в будівництві і зменшенню інвестиційних ризиків, дозволить досягти зрушень у боротьбі із зловживаннями в будівництві.
Наявність та загальнодоступність розробленої містобудівної документації, інших ресурсів містобудівного кадастру, дозволить забезпечувати інформаційні потреби суб’єктів містобудування щодо:
а) переліку земельних ділянок для:
–розташування об’єктів містобудування та іншого використання територій;
–вибору вилучення (викупу), надання у власність, або користування (оренду) земельних ділянок;
б) поверховості та інших параметрів забудови території;
в) вихідних даних для розробки проектів забудови земельних ділянок;
г) розташування червоних ліній, ліній регулювання забудови;
ґ) розташування окремих земельних ділянок та об’єктів містобудування, вулиць, проїздів, пішохідних зон, щільність, поверховість, інші параметри забудови;
д) розташування інженерно-транспортної інфраструктури;
е) принципів формування архітектурно-просторової композиції забудови;
є) інших вимог, визначених містобудівним законодавством та державними будівельними нормами. Розроблення містобудівної документації також є складовою частиною розробки комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади.
4.4. Розроблення комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади
Відповідно до вимог Закону України від 17.06.2020 № 711-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель», Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації» від 01.09.2021 № 926 органам місцевого самоврядування до 1 січня 2025 року необхідно забезпечити розроблення комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади.
Комплексний план просторового розвитку території територіальної громади (далі – комплексний план) - це одночасно містобудівна документація на місцевому рівні та документація із землеустрою, що розробляється з метою забезпечення сталого розвитку території. Комплексний план включає планувальні рішення щодо перспективного використання всієї території територіальної громади, на основі аналізу всіх ресурсів якими володіє громада, та надає громаді інструмент для інтегрованого розвитку з вирішення проблемних та конфліктних питань, а також з дотриманням принципу збалансованості державних, громадських та приватних інтересів. Комплексний план забезпечує узгоджене прийняття рішень щодо цілісного (комплексного) просторового розвитку всіх населених пунктів як єдиної системи розселення та території за їх межами.
Комплексний план містить тематичні розділи та їх підрозділи, такі як:
✓ просторово-планувальна організація території;
✓ землеустрій та землекористування;
✓ ландшафтне планування;
✓ обмеження у використанні земель (зокрема, межі прибережних захисних смуг);
✓ функціональне зонування території територіальної громади;
✓ забудова територій та господарська діяльність;
✓ обслуговування населення;
✓ транспортна мобільність та інфраструктура;
✓ інженерне забезпечення території, трубопровідний транспорт та телекомунікації;
✓ охорона земель, інженерна підготовка та благоустрій території.
Комплексний план охоплює всі сфери життєдіяльності територіальної громади та включає планувальні рішення щодо перспективного використання всієї території територіальної громади. Також даний вид містобудівної документації надає глибинний аналіз проблем та переваг, визначає пріоритети розвитку та заходи щодо уникнення можливих потенційних загроз в громаді, збалансовує інтереси влади, бізнесу, громади.
Розроблення комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади є невід’ємним кроком щодо забезпечення сталого розвитку громади.
5. Джерела фінансування заходів щодо виконання Програми
Фінансування заходів щодо виконання Програми здійснюватиметься за рахунок коштів місцевого бюджету та інших джерел, не заборонених законодавством, а також коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва для використання на цілі, передбачені статтею 209 Земельного кодексу України.
Новоолександрівська сільська рада Дніпровського району Дніпропетровської області та її виконавчі органи можуть приймати участь у виконанні спільних регіональних програм, затверджених сесіями районної та обласної рад при відповідній передачі (залучені) міжбюджетних трансфертів для реалізації Програм відповідно до вимог чинного законодавства на підставі ухвалених угод.
6. Очікувані результати Програми
Здійснення заходів, передбачених завданнями Програми, дасть змогу досягти сталого розвитку землекористування та містобудування, зокрема:
– підвищення ефективності та екологічної безпеки використання громадою земельних ресурсів;
– здійснення раціоналізації (оптимізації) землекористування та створення інвестиційно привабливого і сталого землекористування;
– збільшення надходжень від платежів за землю до бюджету громади;
– підвищення ефективності оренди землі;
– запровадження ринку землі, а саме: здійснення продажу права оренди/власності на земельні ділянки на земельних торгах забезпечить прискорення економічного зростання громади та збільшення надходжень до сільського бюджету;
– розробка містобудівної документації та її загальнодоступність для ознайомлення суб’єктами містобудування.
7. Організація контролю за виконанням Програми
Виконавцем Програми є Виконавчий комітет Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області.
Безпосередньо контроль за виконанням завдань і заходів Програми здійснює постійна комісія сільської ради з питань містобудування, будівництва, земельних відносин та охорони навколишнього середовища.
Секретар сільської ради Наталія ТКАЧ